One in a Billion: Dating Tips

If you're only looking for one in a billion, chances are he or she are on Facebook.

One in a Billion: Dating Tips

If you're only looking for one in a billion, chances are he or she are on Facebook.

stockhomian - استکهلمیان

stockhomian - استکهلمیان

چند سالی است که با سایت خبری «استکهلمیان دات کام» stockhomian که مسقط ­الرأس خبرنویسانش ظاهرن در استکهلم سوئد است آشنائی دارم و گاه گاه مرتکب این عمل ظاهرن خلاف و ناشایست می ­شدم که به خبرهای آن سری بزنم. خلاف و ناشایست از این جهت که گویا خواست گردانندگان این سایت این است که خوانندگان شان دست­چین شده، لال و بی ­پرسش باشند. لال و بی ­پرسش در برابر خبرهائی دست­چین شده با زوایای تجاری-سیاسی، گاه با تیترهای هیجانی به سبک رنگین ­نامه­ های زرد.

این سایت که جا به جا هم تلاش دارد تا اصول خبررسانی و روزنامه ­نویسی را آموزش بدهد و در زیر هر خبرش این کلیشه را می­ چسباند که:
«تمامی حقوق برای استکهلمیان
stockhomian  محفوظ است. بیان شفاهی بخش یا تمامی یک مطلب از استکهلمیان در رادیو, تلویزیون و مشابه آن با ذکر واضح «استکهلمیان دات کام» بعنوان منبع مجاز است. هر گونه  استفاده  کتبی از بخش یا تمامی یک مطالب از استکهلمیان در سایتهای اینترنتی در صورت قرار دادن لینک مستقیم و قابل «کلیک» به آن مطلب در استکهلمیان مجاز بوده و در رسانه های چاپی نیز در صورت چاپ واضح «استکهلمیان دات کام» بعنوان منبع مجاز است.»
در کنار این سایت خبررسانی، کلوبی هم در جامعۀ مجازی فیس بوک stockhomian باز کرده ­اند و این طور که خود می­ گویند این کلوب فقط برای دوستدارانشان است.
تا اینجای قضیه اگر از خبرهای نخ­ نمایشان بگذریم که می ­گذریم، ظاهرن مشکلی در کار نیست جز مشکل اصلی این سایت که همانا مخفی بودن گردانندگانش است و مجهول بودن هویت آن­ ها. استکهلمیان دات کام خوانندگانِ خبرهایشان را برای اظهار نظر به صفحۀ فیس بوکی ­شان رجوع می ­دهند. عضویت من هم در صفحۀ فیس­بوکی­ شان برای طرح چند پرسش در مورد خبر تهییجی و بی ­اساسی بود که در سایت خبریشان درج شده بود.
صفحۀ فیس­بوکی این سایت روز شنبه ٢٢ ژانویه ٢٠١١ با درج اطلاعیه ­ای به اعضایش اطلاع داده بود که کسانی که هویت جعلی دارند را حذف می­ کنند. از آن جائی که خود بنده همیشه و در همه حال به رغم فشارهای انواع و اقسام مستبدین طرفدار علنیت بودم روح این موضوع مورد پذیرشم بود. اما این که یک جریانِ بی ­هویت یا مجهول­ الهویت از دیگران بخواهد هویت خود را برایشان آشکار کنند به نظرم کمی بیش از اندکی بودار آمد. کوتاه و در یک جملۀ پنج-شش کلمه­ ای برایشان نوشتم که هویت خودتان چی؟
ظاهرن همین یک پرسش کوچک گردانندگان سایت و کلوب استکهلمیان stockhomian را سر خشم آورد و تا مرز رو شدن کامل ماهیت­ شان، آن ­ها را پیش برد.
ابتدا چند جملۀ پرناسزا نوشتند خطاب به آسیاب بادی که می­ خواهد دلالی محبت آن­ ها را بر هم زند و در خانه ­ای که اعضای آن برای محبت کردن و کمک به همدیگر جمع شده ­اند رخنه کرده ­اند و همان جا با لحنی شداد و غلاظ وعده داده­ اند که «در بیرون انداختن اینگونه افراد درنگ نخواهیم کرد.»
آقایان استکهلمیان دات کام! چنین لحنی اصولن شایستۀ یک انسان متمدن نیست. انسانی که در یک جامعۀ متمدن زندگی می کند حتا اگر نسل اندر نسل را دیکتاتور زیسته باشد، کوچکترین مسئولیتش این است که از سخن گفتن به شیوۀ دیکتاتورها خودداری کند. گفتن یا نوشتن این که «در بیرون انداختن اینگونه افراد…» تنها در شأن دیکتاتورهاست و دیکتاتورزاده.
از این ها گذشته چرا در پرده حرف می زنید؟ چه کسانی برای نفرت پراکنی و خالی کردن عقده های شخصی اینجا -به نثر خودتان- رو می ­خواهند بمانند. آن ­ها چگونه می خواهند شما را به گند بکشند و جاهای دیگری که -باز به نثر خودتان- رفته ­اند و به گند کشیده اند چه جاهای دیگری بوده و چگونه -باز به لفظ خودتان- به گند کشیده­ اند؟ البته بوی این نوشته ظاهرن مشام خودتان را هم آزرد، چون حذفش کردید.
اصولن حرف های کلی و بی پشتوانه چیزی جز ناسزا نیست. برای شیرفهم کردن مطلب به گردانندگان این سایت خبری باید توضیح دهم که ناسزا همان فحش است.
استفاده از آزادی بیان بهانه نیست دوستان! استفاده از آزادی بیان یک حق شهروندی است. دیکتاتورهای ریش و پشم­دار و مقتدرش هم با همۀ توپ و تانک و زندان و دستگاه های سرکوبشان هیچ وقت به درستی قادر به خفه کردن آن نبوده ­اند حالا شما می خواهید با یک صفت دست مالی شدۀ «سوءاستفاده» با آن در بیفتید؟  راستی شما با چه کسانی درگیر هستید و از چه احساس خطر می کنید که «در بیرون انداختن اینگونه افراد حتی لحظه ­ای درنگ نخواهید کرد»؟
آقایان استکهلمیان دات کام، شما سال هاست سایتی را می گردانید که ظاهرن خبری است. حال از این نیز می گذریم که زوایای خبرهایتان به چه کیفیتی است یا اصولن دانش تان در چه سطحی است. وقتی که خبر پخش می کنید باید بپذیرید که کسانی از شما بخواهند تا مثلن دربارۀ منبع خبرتان توضیح دهید. چنین کسی احتمالن خیال بر هم زدن محبت­ سرای شما را، آن هم با نفرت پراکنی و خالی کردن عقده های شخصی، نداشته باشد. راستی مگر شما چه کسانی هستید که فکر می کنید عده ­ای می خواهند محبت ­سرایتان را به هم بزنند. اگر این بساطی که علم کرده­ اید یک سایت خبری stockholmian است و پشت بندش هم یک اجتماع اینترنتی برای تبلیغ و تقویت همان سایت راه می ­اندازید، که باید «در بیرون انداختن» اندکی درنگ کنید و حتا در نوشتن و گفتنش. نمی شود فقط از مردم بخواهید کالایتان را بخرند و از کیفیتش پرسش یا انتقاد نکنند.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد